Over ons
Op de foto’s van links naar rechts:
Mirjam (watergietster), Emelie (vuurvrouw, foto gemaakt door Gwen Riko).
Geboorte van de zweethut ceremonies
Vanuit het volgen van impulsen maakte ik in 2011 voor de eerste keer kennis met een zweethut ceremonie. Het was een goede en verdiepende ervaring. De jaren er na volgde nog veel meer zweethutten bij verschillende tradities al dan niet binnen een grotere ceremoniële setting.
In 2015 kwam het beeld herhaaldelijk voorbij waarin ik mezelf water zag gieten in een hut. Ik legde het beeld voor aan native Elder Robin Younblood en zij bevestigde het met de woorden dat ze het me zag doen. We wisselde uit over hoe ik zou kunnen beginnen.
Vervolgens kon ik er op dat moment niks mee dus raakte het weer in de vergetelheid.
Tot in 2019 een krachtig impuls kwam om nu toch echt een solo hut te doen. Na deze gedaan te hebben duwde het leven het balletje verder om er concreet vorm aan te gaan geven.
In een andere vorm verzorgde ik de laatste jaren op maandelijkse basis groeps ceremonies. Altijd in prettige en fijne samenwerking met Manon. Ook Yvonne begeleide een enkele keer mee. Zo ook in 2020 in het bos op de Veluwe waar zij het vuur verzorgde. Na afloop van dat weekend bezegelde we de ingeving om samen zweethut ceremonies te gaan verzorgen, we zouden wel zien wanneer het zover zou zijn wat een jaar later werd.
In mijn leven is er veel beweging op “sjamanistische” wegen. In opleiding en vooral in ervaring. Ik heb me tot op heden niet ‘voor altijd’ verbonden met één traditie of stroming.
De verschillende tradities komen allemaal in het hart voorbij waarbij het ene meer beroerd dan
het andere. Vanuit een eenvoudige basis met de elementen, de bouwstenen van het universum, komt het voorbij zoals het komt en er blijkbaar iets tot uitdrukking wil komen.
Het leven beweegt in zoveel vormen, soms vallen ze spontaan uiteen of staat het even stil om daarna in veranderde vormen weer verder te gaan.
Zo zijn ook deze zweethut ceremonies geboren waarbij we je verwelkomen als iets in jou zegt er bij te moeten zijn met en voor jezelf, voor je verwanten en in, met en als het geheel.
Yvonne heeft ondertussen afscheid genomen van het vuurhoeden bij Ademvuur. Emelie is nu onze vaste vuurvrouw.
~Mirjam
Leerwegen die verwoven zijn in de zweethut ceremonies en het watergieten: Basis-sjamanisme levenswiel en de werelden bij Peter de Haan, werken met ziel vanuit het Siberisch sjamanisme bij Petra Giesbergen, Rouwvrouwwerk en Noord-West Europees sjamanisme bij Linda Wormhoudt, verdieping thema’s m.b.t sjamanisme en het levenswiel bij Daan van Kampenhout, Dance to heal the Earth en teachings bij Robin Younblood, leringen uit de ceremoniele Maandansen, Vision Quests en de vele zweethutten bij verschillende tradities.
Vrouw, lijf en stem bij Sarah Jens, Stemexpressie/healing bij Terra Voice en La Loba, Stembevrijding bij Irma Temmink, Soul Voice bij Marinet Koeman.
Mijn dank gaat uit naar alle bovenstaande leraren en leerwegen en bovenal naar een Advaita leraar voor de treffende verwijzing om te zijn als Dat.
Een zweethut ceremonie als reinigende herinnering aan het zien dat er geen afgescheidenheid is tussen mij, jou, onze verwanten, de omgeving en alle vormen.
Een ceremonie om verder ‘af te dalen’ in de heelheid van Stille aanwezigheid om te zien hoe het leven zich uitdrukt, in, om en door alles heen.
Mirjam (watergietster)